Gezond eten tips! 11 tips over gezonde voeding

Gezond eten tips op een rij, want waar kun je nu gemakkelijk en snel winst mee behalen. Er liggen veel verleidingen op de loer, maar er wordt tevens zoveel over geschreven dat de waarheden en onwaarheden allemaal door elkaar heen lopen. In dit artikel scheppen we duidelijkheid en geven we je 11 gezond eten tips. Met het toepassen van deze tips leggen we de rode loper naar een gezonde leefstijl voor je klaar.

Wanneer je deze gezond eten tips toepast, hoef je ze niet als een dieet te ervaren. Het zijn namelijk aspecten die je op basis van het aanleren van nieuwe gewoontes makkelijk vol kunt houden. Het is alleen een kwestie van zo’n vier weken doorzetten.

1. Vermijd suiker

Suiker is één van de grootste boosdoeners in de strijd tegen overgewicht. Wanneer je namelijk overmatig suiker nuttigt, wordt dit in je lichaam opgeslagen als vet. Dus snoep, koekjes, chips, maar ook ontbijtkoek, ketchup en mueslirepen kun je beter met mate eten. Suikerrijke producten boosten je bloedsuikerspiegel, zijn niet voedzaam en hebben tevens als effect dat je snel weer trek krijgt.

2. Leer jezelf aan om water te drinken

Je kunt veel winst behalen door dagelijks alleen nog maar water te drinken. In vruchtensappen en frisdranken zitten heel veel (verborgen) suikers, waardoor je calorie-inname al snel omhoog schiet. Water is de meest pure drank die er is. Water drinken is een kwestie van wennen en je doet je lichaam er een groot plezier mee!

3. Eet vezelrijk

Producten met vezels zijn belangrijk om de spijsvertering te stimuleren. Voorbeelden hiervan zijn volkorenbrood, peulvruchten, aardappelen, zilvervliesrijst en volkoren pasta’s. Veel mensen eten witte rijst en witte pasta, maar hier zijn veel voedzame stoffen en vezels uit verwijderd.

4. Kauw je eten goed

Als je je tanden zet in smaakvol voedsel, wil het wel eens gebeuren dat dit in versneld tempo achter de kiezen verdwijnt. En hoe was de smaak? Word je hier bewust van en proef letterlijk van elke hap. Hierdoor geniet je meer van wat je eet en ben je sneller verzadigd. Een win-winsituatie. Daarom komt dit ook terug in de gezond eten tips.

5. Drink groene thee

Groene thee is een echt gezondheidsdrankje. Het bevat een sterke antioxidant, die je lichaam helpt om aandoeningen te voorkomen en om gezond te blijven. Als je elke dag een kopje groene thee drinkt, stimuleer je de positieve bijwerkingen al voldoende.

Gezond eten tips om de rode loper voor een gezonde leefstijl uit te leggen

6. Geloof de verpakkingen niet

Kijk kritisch naar verpakkingen in de supermarkt. Vaak lees je schreeuwerige leuzen, zoals ‘0% vet’. Een mooie truc, want ondertussen stoppen ze er bijvoorbeeld wel 30% suiker in, dat je lichaam bij overmatig gebruik ook opslaat als vet. Lees dus altijd even het lijstje met ingrediënten op de verpakking. Vaak is de meest saaie verpakking zonder schreeuwerige reclame de gezondste keuze.

7. Eet zoveel mogelijk onbewerkt voedsel

Een belangrijke gezond eten tip: bedenk je hoe lang de weg naar een bepaald product is. Neem bijvoorbeeld een banaan versus een Twix? De banaan is een natuurproduct dat je enkel hoeft te plukken en een Twix is een onnatuurlijk geproduceerd product, bestaande uit vele ingrediënten. Kijk zo naar hetgeen je eet en weet dat onbewerkt voedsel altijd het makkelijkste is voor je lichaam om te verwerken.

8. Eet 6 keer per dag

Het is beter om 6 keer per dag wat te eten dan 3 keer per dag, wat veel mensen aanhouden (ontbijt, lunch, avondeten). Door je eetmomenten uit te breiden en gezonde ‘tussendoortjes’ te nemen, voorkom je het stilleggen van je darmen en een daling van je bloedsuikerspiegel. Hierdoor krijg je meer energie, een goede stoelgang en heb je minder snel last van dipjes!

9. Meer focus op eiwitten

Bij veel mensen ligt de focus vooral op koolhydraten door veel brood en (witte) pasta te eten. Daarom is het tijd om ook eens de voordelen van eiwitrijk voedsel te ontdekken, zoals: kipfilet, vis, eieren, bonen, noten, paddenstoelen, kaas, yoghurt en kwart. Deze producten zorgen voor gezonde spieren en – zeker niet onbelangrijk – een langer verzadigd gevoel. Het Vitadis Slanker Leven Plan is een goed voorbeeld van een effectief eitwitrijk dieet.

Gezond eten tips voor een gezonde leeftstijl

10. Eet voldoende!

Als je snel wilt afvallen, bewandel je niet de weg naar succes door spaarzaam te eten. Je krijgt dan namelijk te weinig binnen, waardoor je lichaam te weinig energie toegediend krijgt. Gevolg hiervan is dat je bevattelijk wordt voor een omslagpunt, waardoor je lichaam zuinig gaat doen met het verbranden van calorieën (de spaarstand). Beter kun je goed eten met drie maaltijden en drie tussendoortjes, waardoor je geen moeite hebt om daarbuiten van ongezond voedsel af te blijven.

11. Light dranken zijn een no go

De producenten van light frisdranken hebben prachtige verkooppraatjes waarom je hun goedje moet drinken. Ze zullen je natuurlijk niet vertellen dat hier twee belangrijke nadelen aan zitten. Ten eerste zitten light dranken volgestopt met onnatuurlijke zoetstoffen, die je lichaam niet herkent en moeilijk kan verwerken. Ten tweede hebben light frisdranken de neiging om je eetlust op te wekken, dus het ‘light’ effect verdwijnt zo als sneeuw voor de zon.

Gezond eten tips voor gezonde gewoontes

Dit waren de gezond eten tips voor je op een rij. Probeer ze allemaal toe te passen. Vind je het teveel in één keer. Probeer het dan stap voor stap en maak week na week van elke gezond eten tip een gewoonte. Succes!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>